Elektromobilita

Elektroauto není nový koncept. Již na konci devatenáctého století představovaly nadějný vynález mobility. Po jejich počátečním úspěchu byly nakonec poraženy auty se spalovacím motorem. Změnily se od té doby natolik, aby mohly nabídnout dostatečnou mobilitu a tentokrát zvítězit nad spalovacím motorem? Mnoho zejména evropských politiků a fanoušků elektroaut se o tom snaží veřejnost přesvědčit.

      Zastánci i odpůrci elektromobility nejsou vždy upřímní ve snaze se navzájem trumfnout ve svých argumentech pro a proti elektromobilitě. Proto můžeme číst články o cestě do Mnichova, která se díky zimě, dobíjení a omezených možností elektroaut protáhla na dvojnásobný čas. Dále o komplikacích, které takový výlet elektroautem v zimě představuje. Pak o cestách protistrany, která jiným elektromobilem stejnou cestu zvládla téměř tak rychle, jako vůz se spalovacím motorem. Přitom ve snaze se navzájem trumfnout nebyla ani jedna strana zcela upřímná.

Elektrické auto u nabíječky

      Evropská unie plánuje zákaz prodeje aut se spalovacím motorem již od roku 2035. To znamená, že při zachování současné mobility by od tohoto data měla být v nabídce víceméně plnohodnotná náhrada. Dle politických plánů v podobě elektroauta. Vzhledem k tomu, že se jedná o časový úsek jen o něco delší, než je jedna dekáda, tak by vlastnosti současných elektrických aut neměly být příliš vzdáleny od vlastností současných konvenčních vozů. Je tomu tak, nebo politici jen plánují od stolu navzdory realitě?

      Dnešní elektroauta mají skvělou akceleraci, jsou tichá, komfortní a nevypouští žádné škodliviny do ovzduší v místě použití. Jejich dojezd se pohybuje nejčastěji v rozpětí 300 až 500 kilometrů na jedno dobití, což většinou stačí. Problém je, že na kilometrový dojezd se nelze spolehnout. Není konstantní a výrazně ho ovlivňuje více faktorů, jako je počasí, rychlost, nebo zatížení vozu. Faktem je i to, že výrobcem udávaný dojezd je obvykle nadhodnocen. V běžných podmínkách bývá často o 20% – 30% nižší. To by stále stačilo na běžné popojíždění při jednom dobití, ale na delší cesty již ne. Další nevýhodou je vysoká cena a v čase se snižující dojezd. Díky stárnutí baterie, která tvoří významnou položku v ceně celého auta. To nejen významně ovlivňuje cenu ojetého vozu, ale i jeho využití a životnost. Přitom mnoho lidí  jsi stěží bude moci dovolit ze svého platu nový elektroautomobil při hladině dnešních cen a ani ojetý pro ně nebude často řešení pro věkem snižující se kapacitu baterie a tím dojezdu.  

Tesla - elektrické auto

      Během jedné dekády se nepochybně některé z nevýhod elektroaut podaří vyřešit, ale zda to bude stačit k tomu, aby plně nahradily auta se spalovacím motorem je věštění z koule. Politici vás o tom budou ujišťovat ve stylu poručíme vzduchu, dešti. Přitom se dovedou chovat pokrytecky. Při nedávném celoevropském setkání ministrů zdravotnictví a zahraničí použili elektromobily, aby demonstrovali svojí ekologičnost a praktické využití těchto vozů v boji proti oteplování planety. Přitom tyto vozy dobíjeli naftovou centrálou. Na tomto příkladu je vidět, že jim často jde víc o demonstraci, než o skutečný boj s emisemi CO2. Podíl osobních vozů na množství emisí vypuštěných do ovzduší se počítá maximálně na jednotky procent a proto pokud by se rázem všechna vyřadila z provozu, tak to problém s oteplováním planety neřeší. Takže v otázce elektromobility jde více o demonstraci boje s emisemi, než o skutečné řešení.